Monday, March 30, 2015

Ketahui Cara Merawat Gastrik Dengan Berkesan Agar Dapat Berpuasa Penuh Di Bulan Ramadhan!

Assalamualaikum WBT dan Selamat Sejahtera,


Bulan Ramadhan akan menjelang kurang daripada 100 hari dari sekarang. kak Y memang teruja setiap kali menjelang Ramadhan kerasa selain daripada menunaikan rukun Islam yang ke-4 iaitu berpuasa, bulan Ramadhan juga menjanjikan ganjaran pahala yang sangat besar dan berlipat kali ganda berbanding bulan lain! Tetapi, bagi pesakit gastrik, bulan puasa memang sangat mencabar bagi mereka kerana perut yang kosong akan menyebabkan peningkatan asid di dalam perut dan menjadikan sakit gastrik makin kuat. Dalam entri kali ini umi akan kongsikan cara merawat gastrik dengan berkesan agar dapat berpuasa penuh di bulan Ramadhan yang bakal menjelang tidak lama lagi. 

Apabila gastrik sudah menyerang, serba tak kena jadi nya! Ada yang menahan sakit sampai berguling-guling dan tak kurang juga yang terpaksa berbaring sahaja sampai 2-3 hari sehingga sakit gastrik hilang. Makan ubat klinik tak berkesan, berurut pun tak jalan! Itu lah yang dialami oleh Puan Ana, seorang pesakit gastrik kronik yang menderita hampir 10 tahun! Tapi kini, Alhamdulillah, sakit gastrik yang dideritai nya sembuh secara tidak sengaja. Wah, mesti ramai yang teruja nak tahu cerita di sebalik tak sengaja itu, bukan? Teruskan membaca entri ini dan anda akan ketahui solusi yang Pn Ana temui bagi penyakit gastrik beliau...



Kenapa Gastrik?






Gastrik merupakan sejenis penyakit yang biasa kita dengar, malah ramai kenalan atau ahli keluarga yang menderita sakit gastrik. Gambaran yang kita biasa gambarkan tentang gastrik ialah sakit perut, bukan? Ya, memang gastrik melibatkan perut kerana ianya terjadi akibat pembengkakan di bahagian perut kesan tindakbalas bahan kimia daripada makanan yang di ambil, ubat-ubatan dan juga jangkitan bakteria!

Seseorang individu yang dikatakan mengidap gastrik apabila mengalami simptom berikut:

  • Rasa tidak selesa di bahagian perut
  • Pedih ulu hati atau bahagian atas perut
  • Perut rasa senak, pedih dan kembung
  • Rasa mual, loya dan muntah
  • Hilang selera makan
  • Berat badan menurun
  • Kerap sendawa
Sekiranya anda mengalami simptom2  yang di atas, berkemungkinan besar anda mengidap gastrik! Pada tahap yang kritikal, ulser perut akan mengalami pendarahan, najis berwarna kehitaman dan anda akan mengalami muntah darah atau muntah berwarna hitam seperti air kopi.  Rasanya tiada siapa yang alami gastrik nak jadi sampai macam tu kan? 

Gastrik Sembuh Secara Tak Sengaja?

10 tahun menderita sakit gastrik bukanlah satu tempoh masa yang singkat, ye tak? Sebab itu lah Pn Ana sangat teruja apabila beliau yang asalnya mengambil Set Pantang Shaklee semasa berpantangkan anaknya yang kedua, dalam tak sedar gastrik nya turut pulih! Jom sama-sama kita saksikan video yang sangat hebat ini:



Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul... from iReach HD on Vimeo.

Set Berpantang Shaklee terdiri daripada:

  • Vitalea
  • B Complex
  • Zinc
  • Sustained Release Vitamin C
  • Ostematrix
  • Energizing Soy Protien (ESP)
Dalam senarai Set Berpantang Shaklee di atas, pengambilan ESP yang diambil Pn Ana pada asalnya bertujuan untuk banyakkan susu dan memberi tenaga, sifat semulajadi ESP Shaklee yang beralkali, membantu meneutralkan asid di dalam perut yang menyebabkan gastrik! Selain itu juga, ESP membantu memulihkan dinding perut yang luka akibat peningkatan asid perut semasa gastrik. 

Suamiku pengidap gastrik!

Memang betul,suami tercinta mengidap gastrik,tapi taklah sampai 10 tahun. Walau bagaimanapun, sakitnya tetap sama cuma jangkamasa lebih pendek berbanding Pn Ana. Simptom yang kerap terjadi ialah kembung perut dan selalu sendawa. Bila dah sakit, tak senang duduk jadinya. Kesian sangat  tengok keadaan beliau bila gastrik! Tetapi, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul...

Seperti juga Pn Ana, suami kak Y juga pulih gastrik secara tak sengaja selepas amalkan ESP yang asalnya umi beli untuk kegunaan umi pada waktu itu. Umi memang amalkan ESP sejak mengandung lagi. Disebabkan suami tidak boleh lewat makan, jadi setiap pagi ka Y akan dahulukan ESP untuk beliau sementara menunggu sarapan disediakan. Sekali rasa, beliau terus jatuh cinta dengan rasa ESP yang sedap dan lazat! Kesan pertama yang beliau rasa ialah kenyang untuk tempoh waktu yang lama. Jika selalunya sarapan diambil pukul 8.00 pagi, tetapi selepas minum ESP, sarapan pukul 10 pagi pun tak mengapa. Alhamdulillah, kini suami masih meneruskan pengambilan ESP sebab beliau dah merasai khasiat ESP untuk kesihatannya.

Testimoni Gastrik Pulih Dengan ESP


Gastrik tahap guling-guling  pulih selepas pengambilan ESP yang konsisten!

Pelanggan yang situasinya sama dengan Pn Ana, ambil Set Pantang dan secara tak sengaja gastrik pulih!

Gastrik disebabkan oleh asid yang berlebihan di dalam perut! Semakin teruk gastrik yang anda tanggung, bermakna semakin banyak asid yang terdapat di dalam badan anda. Kita semua tahu bahawa asid yang berlebihan di dalam badan boleh mengundang pelbagai penyakit berbahaya yang lain! Pasti anda tidak mahu asid yang berlebihan dalam badan menyerang buah pinggang anda bukan? Jadi, gunakan kelebihan yang ada di dalam ESP untuk meneutralkan asid tersebut! 

Kepada pesakit gastrik yang masih mencari-cari penawar terbaik untuk sakit anda, kak Y sarankan agar jangan berlengah-lengah lagi supaya dapatkan ESP dengan segera! Kak Y paham, anda mungkin sudah muak menelan ubat-ubatan klinik atau farmasi yang kesan pemulihannya bersifat sementara sahaja. Sekiranya anda berada berdekatan kawasan jajahan kak Y, boleh hubungi umi untuk penghantaran dan konsultasi percuma ya! Oh ya, bermula bulan April dan sempena GST, harga satu canister ESP ialah RM159.00 bukan lagi RM150.00.



~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743

call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302

add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan

Like FB Page:
 Nyhealthybeautywealthy

IG:
beauty.healthy.wealthy.ny

emel:
 yatiesams@gmail.com

COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU




~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.

Tuesday, March 10, 2015

Cara Hilangkan Ketagihan Merokok Dengan Mudah Supaya Isteri Semakin Hari Semakin Sayang...

Assalamualaikum WBT dan Selamat Sejahtera...





Sebagaimana yang kita semua sedia maklum, merokok merupakan satu tabiat yang tidak sihat dan langsung tidak membawa apa-apa kebaikan kepada si perokok. Malah, merokok bukan sahaja mengancam kesihatan si perokok tetapi juga orang-orang yang tinggal bersama dengan perokok khususnya isteri dan anak-anak! Untuk entri kali ni, kak Y akan kongsikan bagaimanakah cara hilangkan ketagihan merokok dengan mudah supaya isteri semakin hari semakin sayang....

Sebelum tu, jom layan dulu video pengakuan seorang 'Hantu Rokok' yang mula merokok seawal usia 14 tahun dan berjaya berhenti merokok dengan cepat dan selamat!


Kak Y percaya, ramai sang suami berusaha keras untuk berhenti merokok. Seperti Hantu Rokok di dalam video di atas, di antara usaha beliau untuk berhenti merokok ialah dengan menghadiri bengkel kesihatan di klinik, menggantikan rokok sebenar dengan rokok elektrik dan juga menggunakan pelekat nikotin bagi mengurangkan ketagihan terhadap rokok! Jelas disini bahawa beliau memang serius untuk berhenti merokok sehingga sanggup ulang alik ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

Kenapa Perlu Berhenti Merokok!

Kak Y berasa syukur sangat sebab dianugerahkan suami yang tidak merokok. Bukan mudah untuk seorang perokok berhenti merokok walaupun tahu perbuatan itu hanya mengundang kemudharatan kepada kesihatannya kelak! Dek kerana terlalu nikmat dengan hisapan dan hembusan asap rokok, perokok tegar sanggup mendedahkan diri nya dan keluarga kepada bahaya rokok. Ish..Ish...Ishhhhh...Memang tak patut kan?

Kata sayangkan isteri dan sanggup buat apa sahaja asalkan isteri bahagia, tetapi kenapa juga sanggup bahayakan kesihatan isteri sampai isteri mendapat athma gara-gara tabiat suami yang suka merokok? Sayang ke macam tu? 

Katanya lagi ayah yang penyayang dan bertanggungjawab, tapi membiarkan anak-anak terdedah kepada penyakit dengan menghidu asap basi rokok yang mengandungi nikotin yang sangat berbahaya yang boleh menyebabkan kesihatan anak terganggu! 

Bahaya untuk diri sendiri tak perlu nak sebut rasanya sebab bukan nya tak tahu yang rokok boleh sebabkan penyakit jantung, paru-paru dan juga lebih malang lagi, mati pucuk! Kesian si isteri yang baru dikahwini berangan untuk mengandungkan zuriat suami, tetapi suami pula tidak mampu untuk memenuhi keperluan tersebut!

Baca lagi bahaya rokok terhadap perokok, isteri dan anak-anak...

Vivix Penyelesaian Terbaik Bagi Perokok Tegar!

Isteri mana yang sanggup melihat suami menjadi hamba rokok kan? Bukan sahaja merbahayakan kesihatan, malah membazir wang ringgit sahaja! Merokok boleh diibaratkan seperti membakar duit. Kalau lah duit beli rokok itu disimpan dalam akaun Tabung Haji, dah boleh pegi tunaikan Haji di Mekkah satu keluarga agaknya. Bukankah lebih baik begitu?




Berbalik semula kepada Hantu Rokok dalam video di atas, beliau ada kongsikan tentang kaedah beliau berhenti merokok iaitu dengan mengamalkan Vivix Shaklee atau lebih dikenali sebagai Tonik Ajaib! Selepas mencuba Vivix, nikmat rokok yang dahulunya menjadi ketagihan, kini hilang begitu sahaja. Rokok juga dirasakan tawar dan tak sedap! Yessssssss! Bila dah hilang nikmat, jangan kata nak hisap, nak sentuh pun tak selera, ye tak?

Take Your Action Now!

Rasanya anda tidak perlu berfikir panjang lagi untuk memberikan Vivix kepada suami anda sebab umi dah paparkan testimoni live untuk meyakinkan anda bahawa Vivix mampu mengubah tabiat suami anda dan sekaligus melindungi keluarga anda dari terdedah kepada penyakit yang tidak diingini. Belum cukup yakin dengan testimoni di atas? Tak mengapa, umi kongsikan juga testimoni-testimoni lain di bawah...







Kandungan anti oksida yang tinggi dan ramuannya yang unik adalah rahsia bagaimana Vivix mampu hilangkan ketagihan merokok para suami. untuk mengetahui lebih lanjut tentang ramuan unik Vivix, anda boleh baca di sini ya! Wahai para suami, hargailah usaha isteri anda yang terlalu sayangkan anda dan mahu hidup bersama dengan lebih sihat dan bahagia sehingga ke akhir hayat. 

Kepada yang ingin dapatkan Vivix sebagai hadiah kepada suami tercinta, boleh hubungi kak Y dengan segera ya! Sekiranya anda tinggal di kawasan jajahan kak Y atau berdekatan, boleh lah kita tentukan hari dan waktu untuk penghantaran secara percuma terus ke pintu rumah anda! 


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

kak Y
ID: 1078743

call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302

add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan

Like FB Page:
 Nyhealthybeautywealthy

IG:
beauty.healthy.wealthy.ny

emel:
 yatiesams@gmail.com

COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.



Friday, March 6, 2015

Segmen Info: Basic H Organic Super Cleaning Concentrate

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Dalam entri kali ni, kak Y akan kongsikan info tentang Pencuci Serbaguna Shaklee iaitu Basic H. Ramai yang telah menggunakan Basic H dan sangat berpuas hati dengan hasilnya. Secara umumnya, Basic H digunakan untuk tujuan mencuci lantai, tingkap dan sinki dapur serta kesan kotoran minyak dan gris. 

Namun begitu, ramai pengguna bijak telah bereksperimen dengan menggunakan Basic H untuk kegunaan lain seperti merendam puting susu botol bayi bagi menghilangkan kerak susu, mencuci kasut sekolah anak yang hitam legam dan juga mencuci seragam sekolah yang comot akibat tompokan minyak ataupun percikan air milo! Dan hasilnya sangat mengujakan mereka kerana kerak susu pada puting hilang, kasut sekolah kembali putih berseri dan juga kesan kotoran pada baju hilang! Memang ajaib Basic H!



Dengan pencuci jenama lain, anda mungkin memerlukan 3 atau 4 jenis pencuci bagi membersihkan satu rumah. Tetapi tidak dengan Basic H! Anda hanya perlukan sebotol Basic H, dan kerja-kerja rumah anda akan berjalan dengan lancar...Dan yang paling penting, Basic H selamat digunakan kerana ianya semulajadi dan tiada bahan toksik!

Tahukan anda?

Kebanyakan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon. Bahan pelarut organik seperti butyl cellosolve merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yang merengsakan hidung. Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dan ginjal. Ammonia yang terkandung dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis bahan racun yang merengsakan kulit, mata dan sistem pernafasan.



Pekatan Pencuci Super Organik Basic H tidak mengandungi bahan-bahan di atas mahupun bahan-bahan berbahaya yang lain.

Perbezaan Basic H Dibandingkan Dengan Pencuci Serbaguna Jenama XYZ

Selamat
  • Tiada toksik
  • Tanpa gas beracun
  • Tanpa bahan kimia berbahaya
  • Tanpa bahan pewangi
  • Lembut pada tangan
  • pH yang seimbang
  • Tiada klorin
Berkesan
  • Berkesan untuk menanggalkan kotoran berminyak
  • Kepekatan berganda - 16auns boleh dicairkan dengan 48 gelen air
  • Dua kali ganda lebih pekat daripada rumusan asal Basic H di mana hanya separuh diperlukan untuk muatan yang sama
Mesra Alam
  • Ramuan semulajadi yang diekstrak daripada jagung dan kelapa
  • Biorosot
  • Tanpa fosfat
  • Bungkusan yang boleh kitar semula
  • Tanpa bahan pewarna
  • Selamat untuk sistem septik dan pembetungan
Cara Penggunaan
  1. 160z botol kecil Basic H menghasilkan 48 gelen bancuhan yang selamat dan benar-benar berkuasa.
  2. Untuk digunakan sebagai pembersih pelbagai - tambah 1/4 sudu, 16oz air
  3. Untuk tingkap dan cermin - tambah 1-2 titik ke 16oz air
  4. Untuk nyah gris - tambah 1 1/2 sudu teh, 16 oz air
  5. Untuk kerja yang lebih besar, tambah 2 oz kepada 1 gelen air
Testimoni Pengguna Basic H

Sinki yang dah lama karat kembali bersinar
Cerek kembali bersinar
Puting susu kelihatan seperti baru

Baju yang turun warna kembali putih!




Harga sebotol Basic H cuma RM46 sahaja. Sangat murah jika hendak dibandingkan dengan penggunaan nya yang pelbagai, kandungan nya yang selamat dan semulajadi serta nisbah penggunaannya yang hanya beberapa titik sahaja untuk cucian yang sangat memuaskan!

Kepada anda yang berminat untuk mendapatkan Basic H, boleh lah hubungi kak Y untuk membuat tempahan. 


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743

call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302

add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan

Like FB Page:
Nyhealthybeautywealthy

IG:
beauty.healthy.wealthy.ny

emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.


Thursday, March 5, 2015

Cara Naikkan Hb Semasa Hamil Elakkan Kelahiran Bayi Pramatang!

Assalamualaikum readers...

Selamat Sejahtera,


Bayangkan anak yang dikandung dijangka akan lahir pada minggu ke-40, tiba2 tanda untuk melahirkan telah ada di usia kandungan baru mencecah 27 minggu? Semestinya anda akan panik bukan? Mau nya tidak, persediaan untuk menyambut kelahiran orang baru masih belum siap sepenuhnya tetapi rasa sakit nak bersalin memang dah tak tertahan! Dalam keadaan si ibu dan si bapa yang masih belum cukup bersedia, lahirlah seorang bayi dalam keadaan pramatang...Alhamdulillah, bayi dan ibu kedua2nya selamat dan sihat. Tetapi penjagaan bayi pra matang bukan lah semudah penjagaan bayi yang dilahirkan cukup bulan.






Nak tahu cerita disebalik kelahiran pra matang bayi tersebut? Sebelum tu, umi kongsikan dulu satu video yang ada kaitan dengan kelahiran pra matang sekiranya si ibu mengambil enteng tentang perkara yang sepatutnya dikawal semasa mengandung!


Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.

Mesti anda dah dapat mengagak masalah yang dilalui oleh siibu semasa hamil sehingga menyebabkan kelahiran bayi pra matang. Ya, ianya berkaitan dengan paras hemoglobin atau lebih dikenali sbg Hb didalam darah si ibu rendah! 

Kenapa Penting Untuk Pastikan Paras Hemoglobin (Hb) Normal Semasa Hamil?

Hemoglobin adalah sejenis molekul protien yang terdapat di dalam sel darah merah dan berfungsi mengangkut oksigen melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan. Wanita hamil perlu memastikan bacaan Hb mereka pada paras normal bagi menampung keperluan ibu dan bayi yang dikandung.  Paras normal bacaan Hb bagi ibu mengandung ialah <11g/dl. 

Kekurangan Hb akan menyebabkan anemia kepada ibu mengandung! Anemia berlaku apabila jumlah ion besi di dalam hemoglobin tidak mencukupi mengakibatkan sel darah merah menjadi tidak sihat untuk membekalkan oksigen kepada tisu-tisu badan. Ibu mengandung yang mengidap anemia biasanya akan kelihatan pucat dan tidak bermaya, cepat letih , mengalami sesak nafas, pening dan rasa seperti nak pitam dan juga jantung berdegup dengan laju! Bagi kes yang lebih teruk, anemia boleh mengakibatkan kematian siibu dan juga kandungan! 

Apakah Kesan Hb Rendah Kepada Bayi Dalam Kandungan?

Anemia bukan sahaja mendatangkan kesan buruk kepada siibu, malah juga mendatangkan masalah kepada perkembangan bayi di dalam kandungan!


  • Kandungan kurang dari 5 bulan (<20 minggu)
Pada masa ini bayi sedang melalui proses  pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.
  • Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28 minggu)
Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan. 
  • Kandungan 7 bulan ke atas (28-40 minggu)
Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Mahukan perkara sebegini berlaku kepada anda? Mesti taknak kan!

Cara Terbaik Untuk Menaikkan Bacaan Hb Semasa Mengandung!

Berdasarkan pengalaman umi yang juga pernah mengalami masalah bacaan Hb rendah (9.0) semasa mengandungkan anak pertama, doktor menasihatkan umi supaya banyakkan makan bayam, makanan laut seperti kerang dan ikan bilis dan juga organ dalaman seperti limpa dan hati ayam. 

Mujur lah makanan yang disarankan oleh doktor adalah makanan kegemaran umi macam bayam, ikan bilis dan hati ayam. Makanya, setiap hari umi akan ulang menu yang sama sampai naik muak! Tapi, kononnya demi kesihatan umi dan bayi yang dikandung, ku telan jua! Sampai satu masa, umi terbaca tentang keburukan hati ayam! Rupa-rupanya hati adalah tempat berkumpul segala jenis toksik yang terdapat dalam badan ayam! Semestinya hati ayam yang dimakan tu penuh dengan toksik-toksik bahaya kan. 

Ya Allah, masa tu memang rasa sangat menyesal sebab belumpun lahir kedunia, sikecil sudahpun didedahkan dengan toksik yang berbahaya. Risau juga akan mendatangkan kesan kepada kesihatannya apabila lahir nanti!

Bagi mengelakkan kesilapan yang sama berulang, sebaik mengetahui mengandung anak yang kedua, umi mula mencari suplemen yang kaya dengan zat besi bagi memastikan bacaan Hb umi tidak mengalami masalah. Semenjak itu, umi mengenali Vitalea Shaklee, multivitamin yang kaya dengan zat besi dan diformulasikan khusus dengan 28 vitamin yang lengkap untuk keperluan tubuh! Alhamdulillah, bulan berikutnya bacaan Hb umi naik kepada 11! Syukur sangat2 kerana dibukakan pintu hati untuk mencuba Vitalea. Selain bagus untuk menaikkan Hb, Vitalea juga memberikan tenaga agar umi kekal cergas walaupun perut dah memboyot. Bila keperluan gizi dan nutrisi mencukupi, memang takkan ada masalah letih dan lesu walaupun mengandung. 

Bertindaklah Sebelum Terlambat!

Nasihat umi kepada ibu mengandung yang mempunyai masalah Hb rendah, cepat2 lah bertindak sebelum terlambat. Jangan pandang remeh masalah ini kerana ianya boleh mendatangkan keburukan kepada anda dan juga bayi yang dikandung. Bayangkan jika anda terpaksa melahirkan bayi pramatang akibat masalah Hb anda yang tidak diatasi semasa mengandung! Tak dapat umi bayangkan anak meninggal di dalam kandungan kerana tidak mendapat bekalan oksigen yang secukupnya kerana ibunya gagal mengatasi masalah kurang hemoglobin dalam darah!

Sekiranya anda seorang ibu mengandung yang prihatin, lakukan yang terbaik untuk anda dan juga kandungan yang semakin hari semakin membesar. Hubungi umi untuk mendapatkan Vitalea Shaklee ataupun Set Hamil Shaklee yang sememangnya umi akan highly recommended kepada sesiapa yang sedang mengandung. Jika anda berada di kawasan jajahan umi, boleh hubungi umi untuk penghantaran percuma dan semestinya konsultasi terbaik dari umi.


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU



~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.








Tuesday, March 3, 2015

7 tips mengatasi morning sickness dengan selamat dan berkesan!

Assalamualaikum readers...


Selamat Sejahtera,


Entri kali ini umi akan kongsikan 7 tips mengatasi masalah morning sickness dengan selamat dan berkesan!

Mabuk hamil atau morning sickness terjadi  biasanya berlaku pada trimester pertama kehamilan.  Ianya berlaku seawal minggu ke-6 dan berakhir pada minggu ke-16 kehamilan. Walaupun dipanggil "morning sickness", tidak semestinya ia terjadi pada waktu pagi sahaja. Terdapat sebahagian ibu-ibu mengandung yang mengalami loya dan mual yang berterusan dari pagi sehingga ke petang atau malam, malah berlarutan sehingga ke saat melahirkan! 



Apakah yang menyebabkan morning sickness?

Di antara sebab-sebab yang mungkin menyebabkan morning sickness ialah:
  • Rembesan hormon hCG yang banyak semasa peringkat awal kehamilan!- Hormon hCG menentukan kehamilan seseorang wanita. Peningkatan hormon ini akan menyebabkan rasa mual2 dan loya pada wanita hamil. Semakin tinggi hormon ini, maka semakin kuat rasa mual dan loya yang ditanggung oleh seseorang wanita hamil.
  • Peningkatan hormon Estrogen semasa hamil
  • Peningkatan deria rasa dan bau - Wanita hamil akan lebih sensitif terhadap sesuatu bau. Tidak hairanlah jika bau yang dihidu sebelum mengandung dianggap wangi dan menyenangkan, menjadi satu bau yang sangat mengganggu dan tidak enak dihidu semasa mengandung!
  • Perut yang sensitif - Semasa mengandung, perut ibu akan lebih sensitif terhadap perubahan hormon yang menyumbang kepada rasa pening dan loya.
  • Stress - Mau tak stress kalau asyik pening dan muntah, ye tak?
Tips Mengurangkan Morning Sickness
  1. Jangan terus bangun dari tempat tidur - Ambil masa untuk bangun dari katil seperti duduk dahulu sebelum bangun dan melangkah ke bilik air! Sediakan tin biskut di tepi katil dan kudaplah sekeping biskut krakers sebelum bangun dari katil bagi mengurangkan rasa loya.
  2. Makan dengan kerap tetapi dalam kuantiti yang sedikit - Ibu mengandung memerlukan sebanyak 300-500 kalori tambahan setiap hari. Bagi memenuhi keperluan kalori harian, disarankan agar ibu mengandung mengambil satu hidangan makanan dengan kerap tetapi dalam bahagian yang kecil. Makan dengan banyak sekaligus akan menambahkan lagi rasa loya.
  3. Elakkan makanan pedas dan berminyak - Makanan tersebut akan menyebabkan perut tidak selesa dan menambahkan lagi rasa mual dan loya!
  4. Peppermint dan halia membantu mengatasi rasa loya dan mual - Jika sudah terbiasa minum teh tarik atau nescafe ais semasa belum hamil, cuba ubah kepada teh peppermint atau teh halia bagi mengurangkan rasa mual. Gula-gula yang berangin juga membantu mengurangkan loya.
  5. Bawa bekal kudap-kudapan dalam beg tangan - Kudapan seperti biskut atau kekacang membantu mengurangkan rasa tidak selesa di dalam mulut dan juga boleh di kudap bagi mengelakkan perut kosong dan masuk angin jika lambat makan.
  6. Minum 10 gelas air kosong - Walaupun sering muntah, ibu mengandung perlu minum air kosong dengan kerap bagi mengelakkan dehidrasi dan sembelit. 
  7. Pengambilan Vitamin B6 - Ibu mengandung disyorkan mengambil 25mg sebanyak 3 kali sehari. Bagi mengatasi masalah morning sickness, jumlah yang disyorkan ialah sebanyak 200mg sehari. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil sesuatu vitamin ya!
Kak Y pun alami Morning Sickness!

Kak Y mengalami morning sickness semasa mengandungkan anak kedua iaitu pada tahun 2013. Dua pengalaman mengandung yang sangat berbeza untuk kedua2 hero kak Y. Semasa mengandungkan anak sulung, semua nya ok bermula dari mula mengandung sehingga melahirkan. Tiada mual tiada loya...Apabila mengandungkan anak kedua, bermula lah 'fasa mual dan loya' sebaik mengetahui usia kandungan mencecah 4minggu!

Setiap pagi apabila bangun dari tidur, terus rasa pening. Masuk bilik air, tekak terus rasa meloya! Kebanyakan ibu mengandung, kalau dah loya mesti pakej dengan muntah kan? Tetapi berbeza dengan keadaan kak Y yang hanya loya, tetapi tak muntah2 pun. Asyik dok uwekkk...uwekkk... ja dalam bilik air.

Sebelum ni, cuma dengar sahaja kawan-kawan bercerita tentang pengalaman masing-masing yang morning sickness, macam-macam ragam. Ada yang tak boleh bau wap nasi yang baru mendidih, tak boleh bau suami, tak boleh bau yang wangi2 dan macam-macam lagi. Bila dah rasa sendiri morning sickness, baru lah faham apa yang kawan-kawan rasa. Keadaan itu berterusan sehingga kandungan umi mencecah usia 5bulan.

Bagaimana umi mengatasi masalah morning sickness?

Set Hamil Shaklee membantu kak Y mengurangkan masalah morning sickness yang dilalui semasa mengandung. Ramai yang tertanya-tanya, boleh ke vitamin atasi masalah morning sickness? Jawapannya adalah, ya boleh! Selain daripada mengamalkan tips di atas, pengambilan suplemen Shaklee sememangnya sangat membantu kak Y melalui saat-saat indah kehamilan dengan lebih cergas dan bertenaga walaupun mengalami morning sickness!

Anda boleh baca tentang entri Set Hamil Shaklee di SINI ya!

Kepada ibu2 mengandung yang sedang tercari-cari solusi bagi mengatasi masalah morning sickness, kak Y sangat memahami situasi anda kerana kak Y telah melaluinya sebelum ini. Keterujaan mengandung bertukar apabila diuji dengan keadaan badan yang tidak bermaya dan lesu akibat mual dan muntah setiap hari. Takkan nak dibiarkan sahaja keadaan itu berlarutan sekiranya ada cara yang kita boleh lakukan untuk mengelakkannya, betul tak? 

Ambillah langkah bijak dengan menghubungi kak Y segera bagi mendapatkan Set Hamil Shaklee dan kak Y janjikan konsultasi terbaik untuk anda!Sekiranya anda berada berdekatan kawasan jajahan kak Y, jangan ragu-ragu untuk hubungi kak Y dan kita boleh jumpa in person dan berkongsi pengalaman mengandung bersama-sama ya!



~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

kak Y
ID: 1078743

call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302

add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan

Like FB Page:
 Nyhealthybeautywealthy

emel:
 yatiesams@gmail.com

COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.