Tuesday, November 11, 2014

Aduhhhh...tak tahan lah gatal hidung dan mata!

Assalamualaikum readers...

Selamat sejahtera..


Uollsss selalu tak bila bangun pagi selalu bersin, gatal2 hidung dan mata? Suatu masa dulu, itu lah rutin harian umi setiap kali bangun pagi, mesti bersin2...Bila dah bersin berkali-kali, mula lah hidung pun berair je...Aduh, memang rimas sangat bila kena macam tu! Nak pulak kalau bersin tu sekali dengan pakej gatal2 hidung dan mata. 

Gatal mata dan hidung yang umi alami masa tu, bukan gatal yang sikit2 tau, memang sampai merah2 hidung dan mata! Bila pergi kerja, mula la ofismate tanya kita kenapa, tak sihat ke? ko nangis ke?haiiihhhhh....Kalau uollsss nak tau, itu lah 'seksa' yang umi tanggung sejak zaman sekolah lagi, resdung! 




Mula2 masa dapat tau yang umi ni ada resdung, umi rileks je sebab masa tu tak tahu apa sebenarnya penyakit resdung dan kesan kepada badan. Tapi bila dah sampai tahap bila umi bernafas dan nafas umi berbau busuk, umi mula panik! Takkan teruk sangat resdung umi sampai nafas dah berbau?Oh my Gucci!

Hari ni umi nak share dengan uollsss tentang resdung. Umi percaya ramai readers kat sini yang sebenarnya ada resdung dan tak tahu pun yang resdung nie sebenarnya boleh membawa maut jika tak dirawat! 


Apakah resdung dan bagaimana resdung terjadi?

Resdung atau sinusitis adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan sejenis penyakit hidung. Salah satu punca resdung ialah jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga sekelilingnya yang dipanggil sinus. Untuk pengetahuan uollsss, resdung bukan hanya menyerang hidung je tau, tetapi mana-mana anggota badan kita!


Apakah sinus?


perbezaan di antara rongga sinus yang sihat dan rongga yang menghidapi sinusitis


Sinus ialah rongga-rongga udara yang berada di dalam tulang muka, sekeliling hidung dan bahagian-bahagian badan yang lain. Sinus menghasilkan lendir untuk dan akan disalirkan ke dalam hidung. Jika aliran sinus ini tersumbat maka lendir akan berkumpul dan menjadi tempat pembiakan bakteria yang menyebabkan penghasilan nanah yang busuk dan bengkak akan berlaku di dalam lapisan hidung. 

Gejala Resdung ialah:
  • Hidung tersumbat
  • Lendir daripada hidung dan tekak
  • Muka berasa sakit dan berat terutama pada bahagian antara mata
  • Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan akibat gejala di atas
  • Gejala alahan seperti bersin, gatal hidung dan mata

Siapakah yang berisiko mendapat resdung?
  • Individu yang alah kepada habuk, debu dan asap
  • Alergi kepada makanan laut, pisang dll
  • Mempunyai ketumbuhan dalam hidung
  • Mempunyai dinding pemisah hidung yang bengkok
  • Individu yang mempunyai dinding pemisah hidung yang besar
Komplikasi resdung pula ialah:
  • Jangkitan nanah disekeliling mata
  • Jangkitan otak (meningitis)
  • Sakit tekak yang kronik
  • Jangkitan tulang muka
  • Lelah akan bertambah teruk
  • Berdengkur yang kronik
  • Jangkitan telinga dan tonsil (terutamanya kanak2)
  • Alahan hidung atau hidung sensitif
  • Selsema biasa yang melarat

Bagaimana vitamin Shaklee membantu masalah resdung?

Set Resdung Shaklee terdiri daripada Alfalfa Complex, B Complex dan juga Vitamin C! 




Alfalfa bertindak mengurangkan keradangan yang menyebabkan sakit di bahagian mata dan sekeliling hidung akibat resdung! Ia juga kaya dengan sumber klorofil yang membantu mengurangkan risiko athma, ekzema dan alergik.

Vitamin B Complex mengandungi B6 yang penting untuk pemuliharaan selaput lendir yang sihat dan membantu pengeluaran antobodi badan. Juga sebagai agen detoksifikasi yang membantu melegakan alahan.

Vitamin C pula berfungsi meningkatkan sistem imun badan dengan membina sel darah merah untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel-sel darah putih menentang bakteria dan kuman, menghalang alergik hidung dan kulit serta athma. Juga mengurangkan gejala selsema dan mempercepatkan proses pemulihan.

Ha, set resdung ni lah yang umi amalkan sampai ke hari ini! Alhamdulillah, tiada lagi gatal2 hidung dan mata diwaktu pagi...Nafas berbau busuk pun dah hilang. Syukur sangat2 sebab dengan izinNya, resdung umi dah hilang...

Kepada uollsss yang ada masalah resdung, cegah sebelum parah! Resdung yang teruk boleh mengakibatkan kematian kerana boleh menyebabkan komplikasi kepada otak! Bila dah sampai tahap macam tu, memang dah terlambat la jawabnya! 

Nak oder?


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU








3 comments:

  1. gatal mata dan hidung memang mengganggu aktiviti...
    xleh fokus nak buat kerja.
    nasib ada shaklee bleh bantu...

    Isteri Pengarah Sedih. Cari Cara Pulihkan Strok Suami Dengan Segera

    ReplyDelete
  2. saya dulu adalah penderita resdung, tiap2 pagi bersin tak tahan tu, nasib dah jumpa set resdung shaklee.. say bye bye dah kt bersin tu..hihi

    IBU SUSAH HATI ANAK MENANGIS KERANA SEMBELIT

    ReplyDelete
  3. Rasanya saya pun ada simptom resdung ni. Kalau makan kekacang dan terkena habuk memang gatal2 hidung saya... In shaa Allah nak konsisten makan alfalfa.. tq dear for sharing...

    Nak tahu cerita tentang garlic??? Jom baca sini>>> Benarkah Seorang Ayah Yang Menghidap Darah Tinggi Mengambil Garlic Shaklee Menyebabkan Bacaan Darahnya Semakin Tinggi??

    ReplyDelete