Wednesday, November 5, 2014

Awasi Petanda Sakit Jantung Bagi Wanita!

Assalamualaikum readers...

Selamat sejahtera...





Sakit jantung merupakan penyakit yang semakin menular di Malaysia. Baik kaum lelaki mahupun wanita tidak terlepas daripada diserang serangan jantung! Tabiat pemakanan yang tidak sihat serta cara hidup yang tidak aktif merupakan antara penyumbang kepada masalah jantung ini... 

Di Malaysia, penyakit koronori jantung (CHD) atau penyakit jantung kronik adalah antara punca terbesar kes kematian yang dicatatkan. Lebih membimbangkan apabila ia dijangkakan bakal menjadi "pembunuh senyap" menjelang tahun 2020!

Berikut adalah tanda-tanda yang sering dialami oleh wanita yang menghidap penyakit jantung sepertimana yang diterangkan oleh Dr. John F Kight dalam buku bertajuk "Family Medical Care":

Cepat penat
Mudah berasa penat apabila melakukan kerja atau bersukan! Sekiranya aktiviti2 tersebut dilakukan secara ringan dan anda tidak merasa penat, ia adalah normal. Walaubagaimanapun, sekiranya anda mudah merasa penat, itu menunjukkan bahawa 70% gejala awal jantung kerana kekurangan bekalan oksigen ke jantung.

Sakit yang ringan
merasa sakit bukan hanya di jantung tetapi juga pada bahagian lain seperti tulang dada, bahagian atas punggung, bahu, leher dan rahang mulut. Sekiranya terdapat simptom2 tersebut, segeralah ke klinik atau hospital untuk mendapatkan rawatan

Berpeluh tanpa aktiviti
Tangan atau tubuh yang berpeluh secara tiba2 diikuti dengan wajah yang pucat adalah simptom anda berkemungkinan mendapat serangan jantung!

Pening dan loya
Keadaan ini dirasai oleh 39% wanita yang berhadapan dengan gangguan dibahagian pencernaan. Wanita yang mengalami keadaan begini tidak kuat menahan kesakitan dan boleh pengsan.

Sesak nafas
Boleh berlaku akibat kepenatan bekerja, melakukan tugas2 rumah, berlebihan mengeluarkan emosi, berjalan kaki, mendaki anak tangga atau selepas melakukan aktiviti berat. Sekiranya simptom berlarutan, anda perlu mendapatkan rawatan dan pemeriksaan lanjut.

Serangan jantung boleh dielak sekiranya kita mengamalkan pemakanan yang sihat dalam diet harian. Maklum lah, negara kita Malaysia memang mewah dengan makanan yang sedap tetapi mengandungi kolesterol yang tinggi! Makanan yang tinggi kolesterol akan menyebabkan saluran jantung tersumbat yang menyumbang kepada sakit jantung! 

Dalam entri sebelum nie, umi ada senaraikan 5 jenis makanan yang meredakan migrain, kali nie umi nak share pasal makanan jugak, tapi makanan untuk jantung pulak!

Ikan




Antara ikan yang paling baik dan dicadangkan ialah salmon. Ia mengandungi asid omega-3 yang baik untuk melindungi jantung dan mengurangkan radang juga risiko pembekuan darah. Lemak yang terkandung didalam ikan salmon juga berupaya mengekalkan paras kolesterol pada tahap sihat. Selain salmon, ikan laut yang berminyak seperti tuna, sardin atau hering boleh dijadikan salah satu hidangan menu harian anda!

Oat



Mengandungi serat larut yang dikenali sebagai beta glucan yang berfungsi untuk mengurangkan paras keseluruhan kolesterol termasuklah kolesterol LDL. Serat juga membantu sistem penghadaman agar kekal sihat

Sayuran hijau



Kaya dengan Vitamin E dan bagus untuk daya ingatan terutamanya apabila usia kian meningkat.

Minyak Zaitun




Kandungan lemak tepu yang terkandung dalam minyak zaitun dikatakan mampu mengurangkan peratusan penyakit jantung dengan penurunan kolesterol LDL nya.

Epal



Bahan yang dipanggil quercetin di dalam epal merupakan agen anti radang sekali gus membantu mencegah pembekuan darah. Kaya dengan serat dan vitamin, boleh mengurangkan 50% risiko penyakit jantung sekiranya diambil secara berterusan

Selain daripada senarai makanan yang disebutkan di atas, pengambilan suplemen juga membantu mengurangkan risiko serangan sakit jantung. Omega Guard Shaklee merupakan sejenis minyak ikan yang paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spektrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Omega Guard adalah 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan hati minyak ikan!




Fungsi Omega Guard untuk kesihatan jantung ialah:
  1. Membantu menurunkan tekanan darah tinggi
  2. Membantu menurunkan paras kolesterol jahat (LDL) dalam darah
  3. Membantu mengawal paras gula dalam darah
Pengambilan Omega Guard bukan sahaja untuk kesihatan jantung, tetapi amat bagus juga diambil oleh kanak-kanak, ibu hamil, ibu menyusu dan individu yang mempunyai masalah sendi.  Sayangi jantung anda! Bertindak sebelum terlambat...dapatkan Omega Guard anda sekarang. Semestinya berbaloi2 di bulan promosi Omega Guard ini..

Nak order?

~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU



7 comments:

  1. Sakit jantung ni kalau nak menyerang tak kira masa. Takde amaran dah... Baik berjaga2. Amalkan pengambilan supplemen yang boleh membantu kita...


    PETUA ATASI PERUT BUNCIT

    ReplyDelete
  2. Takutnya... Sekarang ni macam-macam penyakit tak kira tua muda dah..

    Atasi Masalah Batuk Pada Aank

    ReplyDelete
  3. Sayangi jantung anda dengan pemgambilan supplement yang tepat seperti OmegaGuard



    kurangkan derita sakit gout

    ReplyDelete
  4. lebih baik kita cegah sebelum terlambat, sakit jantung ni boleh serang kita senyap2 je, kita sendiri pun kadang-kadang tak tahu kan.


    6 CARA UNTUK MENINGKATKAN SISTEM IMUN ANAK ANDA

    ReplyDelete
  5. risau kalau cerita bab jantung ni..lepas ni nk apply apa yg sis yatie kongsikan..dan yg terbaik tentulah omega guard!!

    Ketahui teknik power pumping

    ReplyDelete
  6. Pemakanan dan kawalan kolesterol perlu dilihat setiap hari bg mengelak serangan jantung mendekati diri


    MINYAK IKAN BANTU KURUSKAN BADAN

    ReplyDelete