Friday, December 12, 2014

Malu dengan gelaran 'Abang Botak' oleh isteri, suami tekad cari petua lebatkan rambut!

Assalamualaikum wbt...

Selamat sejahtera...


Rambut sinonim disebut sebagai mahkota wanita kan? Disebabkan jolokan "mahkota" tersebut, maka rambut perlu diberikan perhatian dan penjagaan khusus agar sentiasa kelihatan cantik, lebat, bermaya dan terurus walaupun bertudung. Malah, penjagaan rambut bagi wanita bertudung adalah lebih rumit berbanding wanita yang tidak bertudung'. Kalau tak percaya, jom saksikan video Pn Maria bercerita tentang masalah keguguran rambutnya yang kronik dan bagaimana beliau menanganinya!



Rambut Gugur Merimaskan, Terutama Wanita Bertudung Ini... from iReach HD on Vimeo.

Masalah berkaitan rambut bukan sahaja dialami oleh kaum Hawa, malah kaum lelaki juga tidak terlepas daripada masalah rambut terutama masalah keguguran. Jangan tak percaya ya, ramai kaum Adam yang gigih meminta tolong dengan Encik Gugel mencari petua lebatkan rambut!





Umi juga pernah dihubungi melalui sms seorang pelanggan lelaki yang bertanyakan produk Shaklee untuk penjagaan rambut. Beliau sudah berkahwin dan mengadu bahawa isterinya selalu memanggilnya dengan jolokan 'Abang Botak' sebab rambutnya yang semakin menipis dan menampakkan sebahagian daripada kulit kepalanya! Jika mula2 dulu, beliau menganggap gelaran Abang Botak tu macam manis  dan manja je, tapi lama-kelamaan beliau seakan berkecil hati setiap kali dipanggil sebegitu...

Menurut beliau, pelbagai cara dan ubat yang dicuba semata-mata untuk melebatkan rambutnya tetapi kebanyakkannya bersifat sementara sahaja! Selepas beberapa ketika, rambutnya akan kembali gugur...Simpati betul umi bila dengar ceritanya yang seakan-akan macam dah berputus asa untuk berusaha mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi. 

Dalam entri kali ni, umi nak kongsikan tentang petua lebatkan rambut, bagi membantu anda yang mengalami masalah yang sama seperti  'Abang Botak'...Petua ini sesuai untuk diamalkan oleh lelaki dan wanita ya!

Untuk pengetahuan anda, setiap hari rambut kita kan gugur sebanyak 50-100 helai. Itu adalah perkara normal ye! Anda hanya akan mengalami masalah keguguran rambut apabila jumlahnya lebih banyak daripada itu. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan keguguran rambut seperti kekurangan nutrisi, penggunaan bahan kimia yang berlebihan, faktor genetik dan juga perubahan hormon!

Salah satu usaha untuk melebatkan rambut ialah dengan mengamalkan petua-petua tradisional orang dulu-dulu. Apa yang bagusnya tentang petua-petua ini ialah penggunaan bahan-bahan semulajadi yang terdapat disekeliling kita. Keberkesanannya pula, bergantung kepada keserasian dan kekerapan petua tersebut diamalkan. Berikut umi kongsikan petua tradisional untuk melebatkan rambut:

  1. Kisar sebiji nanas sampai menjadi jus. Biarkan semalaman baru lumur pada rambut selama 15-30 minit. Amalkan 3 kali seminggu
  2. Ramas daun bunga raya dan beberapa helai daun pandan bersama air. Sapukan pada rambut seperti menggunakan syampu, Bilas dengan air bersih. Lakukan seminggu sekali.
  3. Bersihkan beberapa helai daun rambutan muda, ramas ke dalam semangkuk air dan biarkan sehingga lendirnya keluar. Kemudian sapukan pada rambut sehingga dan biarkan lebih kurang 20minit. Bersihkan rambut dengan air sejuk. Amalkan setiap 2 hari.
  4. Lumurkan pati santan kelapa pada rambut/ kulit kepala. Bungkus kepala dengan tuala bersih selama 15-30 minit. Kemudian bilas rambut sehingga bersih.
  5. Rendam tiga sudu teh semalaman bersama air mendidih. Setelah sejuk, embunkan selama satu malam. Setelah itu, sapukan pada kulit kepala dan biarkan selama satu jam. Kemudian baru dicuci. Lakukan sebanyak 3 kali seminggu dan lihat lah hasilnya.
Bila baca macam-macam petua untuk lebatkan rambut, teringat masa zaman sekolah menengah dulu, waktu tinggal di asrama. Kalau hari minggu, ramai lah warga aspuri (gelaran untuk penghuni asrama perempuan) yang akan buat kenduri daun bunga raya! Memang banyak pokok bunga raya yang ditanam di kawasan asrama waktu tu. Petik daun bunga raya banyak2 dan ramas-ramas dalam baldi. Lepas tu masing-masing ceduk sikit sorang untuk dilumur atas kepala. hehehe...kelakar pulak bila teringat semula kisah zaman sekolah! 

Bagaimana vitamin Shaklee membantu masalah keguguran rambut?

Salah satu faktor yang menyebabkan keguguran rambut ialah kekurangan zinc dalam diet harian kita. Bagi mengekalkan kesihatan rambut, kita perlu mengambil sebanyak 25-50mg zinc setiap hari. Makanan yang kaya dengan sumber zinc ialah produk tenusu, bayam, kekacang dan tiram. Ops, jangan lupa tambahkan keperluan zinc anda dengan mengamalkan mengambil sebiji Zinc Complex Shaklee setiap hari ya!



Harga sebotol RM33.75, tahan sehingga 4 bulan

Selain daripada fungsinya membekalkan tenaga untuk keperluan harian, Energizing Soy Protien (ESP) juga berfungsi membantu menguatkan rambut. Rambut terdiri daripada protein yang dipanggil keratin yang dibentuk oleh  gabungan 18 jenis asid amino. ESP membekalkan protein yang terbaik  untuk pembinaan tisu2 baru dan menggalakkan pertumbuhan rambut. 



Harga 1 canister rm150, boleh tahan sehingga 2 bulan!

Kolagen merupakan komponen penting dalam pertumbuhan rambut. Ini kerana kolagen membantu meningkatkan suhu badan dan mengawal peredaran darah yang membantu meningkatkan pertumbuhan rambut. Collagen Powder Shaklee membantu mengelakkan keguguran rambut dan menggalakkan pertumbuhan rambut yang kuat, lebat dan bersinar. Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan Collagen Powder Shaklee ya!


Harga sekotak rm298

Bagi penjagaan luaran pula, anda disarankan menggunakan syampu Prosante bagi mengelakkan masalah keguguran dan kerosakan rambut! Masalah berkaitan rambut berpunca daripada kulit kepala yang tidak sihat dan Prosante membantu membekalkan nutrien yang mencukupi bagi mengekalkan kesihatan kulit kepala agar rambut sentiasa sihat dan lebat.


Harga sebotol RM62.50, 237ml

Umi percaya, ramai pembaca diluar sana yang mengalami masalah seperti Abang Botak tapi tak tahu nak buat apa kan? Ha, apa kata anda cuba amalkan pemakanan suplemen2 yang umi senaraikan di atas bagi menggalakkan semula pertumbuhan rambut yang dah banyak gugur tu. Takkan nak biarkan sampai dah botak baru nak menggagau cari solusi, betul tak? Kebiasaannya, orang yang mengalami masalah rambut gugur, terutama kaum lelaki akan nampak lebih tua berbanding usia sebenar! Malu bukan kalau umur baru 25 tahun tapi dah nampak macam umur 40 an...Oh tidakkkkkk!! 

~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU



~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.




Thursday, December 4, 2014

Si Dara Manis gigih cari petua untuk hilangkan parut jerawat untuk buat kejutan semasa Majlis Konvokesyen

Assalamualaikum wbt...

Selamat sejahtera...


Hujung minggu yang lalu, umi terima kunjungan rakan-rakan atau BFF anak perempuan umi semasa di kolej dahulu. Masing-masing sudah lama tak bersua muka semenjak memulakan Latihan Industri dan menamatkan pengajian kira-kira 5 bulan yang lepas. Biasalah, bila dah bertemu, macam-macam cerita yang dikongsikan. Sebelum masing-masing pulang, salah seorang daripada mereka datang kepada umi bertanyakan produk Shaklee untuk hilangkan parut jerawat. Beliau maklumkan sekarang tengah gigih cari petua untuk hilangkan jerawat dan nak cuba produk Shaklee juga!




Memang kesian umi tengokkan muka dia, orangnya manis tetapi kulit mukanya kusam dan terdapat tompokan hitam sana sini kesan parut jerawat! Beliau turut maklumkan nak hilangkan parut-parut hodoh kat mukanya sebelum Majlis Konvokesyen yang akan diadakan tidak lama lagi, sebab nak suprise kan kawan-kawan yang selama ini asyik menyindir mukanya yang berjerawat! 

Si Dara Manis tadi telah membuat pengakuan kepada umi bahawa dia memang pantang tengok jerawat tumbuh di muka, mesti nak pecahkan! Bila dah pecah, mula la gatal tangan nak kutil2 parut jerawat, kadang-kadang sampai berdarah2! Jadi, dah tau lah kenapa sampai hitam2 parut jerawat kat muka anak dara sorang ni!

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi jerawat seperti hormon yang tidak stabil, stress, tidak menitik beratkan kebersihan kulit muka dan juga penggunaan produk kecantikan yang salah. Kulit sensitif biasanya mudah ditumbuhi jerawat, menjadi kemerah-merahan dan lebih kronik akan bernanah dan pecah!

Banyak yang dikongsikan berkaitan kesihatan dan kecantikan kulit dengan Si Dara Manis, termasuklah beberapa tips/petua ringkas untuk hilangkan parut jerawat:

  • Jus Lemon - Lapkan muka dengan sapu tangan bersih yang dicelupkan dengan jus lemon selama 5 minit.  Lebihan jus lemon tersebut boleh diminum kerana khasiat yang terkandung di dalam sebiji lemon adalah sangat baik. Jus lemon juga dikatakan membantu memutihkan kulit!
  • Daun Lidah Buaya - Ambil gelnya dan sapukan pada muka. Biarkan kering dan bilas muka dengan air suam.
  • Madu - Campurkan madu dengan susu untuk dijadikan pencuci muka
  • Kulit pisang - sebaik sahaja jerawat pecah, cepat2 gosokkannya dengan kulit pisang 
  • Air Masak - minum air masak sekurang-kurangnya 8 gelas atau 2 liter sehari untuk kesihatan dan kecantikan kulit secara alami

Selain daripada tips/petua diatas, umi juga telah menerangkan tentang produk Shaklee yang sesuai untuk Si Dara Manis iaitu ESP dan juga Vitamin E Complex. Bagaimana pula ESP dan Vitamin E Complex membantu mengatasi parut jerawat beliau?

Energizing Soy Protien (ESP)



Sel kulit manusia akan mati setiap 21 hari. Fungsi ESP ialah menggantikan sel kulit mati dengan sel-sel yang baru dan segar. Parut jerawat yang kehitaman adalah berpunca daripada sel2 kulit yang telah mati dan tidak digantikan dengan yang baru. Dengan mengambil ESP sebagai sumber protien diet harian anda, parut jerawat akan mula pudar dan hilang. Sebagai bonus, anda akan memiliki kulit yang licin, halus dan gebu!

Harga satu canister hanya RM150 sahaja.

Vitamin E Complex






Merupakan ejen anti oksidan larut lemak yang penting untuk memelihara kulit yang sihat dan cantik. Cuma sapukan sedikit pada parut jerawat dan lihat lah hasilnya terutama untuk parut yang baru jadi. Kalau parut dah lama bertapak dimuka tu, sendiri faham la ye, ambil masa sikit. Ini vitamin, bukan ubat majik!

Harga sebotol Vitamin E Complex ialah RM 149 sahaja. Bulan ini tengah promosi Beli 6 Percuma 1 tau!

Jika nak dibandingkan harga kedua-dua produk ini dengan produk lain di pasaran, ternyata ianya lebih murah dan berbaloi2! Satu canister ESP boleh tahan sehingga 2bulan mengikut kekerapan penggunaan, manakala sebotol Vitamin E pula boleh tahan sehingga 4bulan! Jimat bukan? Yang penting, kedua nya diekstrak daripada bahan-bahan semulajadi dan selamat digunakan.

Setelah mendengar penerangan umi, Si Dara Manis bersetuju untuk mencuba kedua-dua produk bagi menghilangkan parut jerawat beliau yang sekian lama menghuni muka nya yang manis itu! Umi doakan semoga ianya memberi manfaat kepada Si Dara Manis yang nak sangat kelihatan cantik pada Majlis Konvokesyen kelak! Tak sabar rasanya nak mendengar berita baik dari si gadis!

Kepada pembaca budiman yang mempunyai masalah yang sama dengan Si Dara Manis, dan masih tercari-cari penyelesaiannya, sudah tiba masanya bertukar kepada ESP dan Vitamin E Complex sekarang! Si Dara Manis telah membuat pilihan bijak dan sedang menghitung hari untuk ke Majlis Konvokesyen dan berjumpa dengan kawan-kawannya yang selama ini selalu menyindir kulit mukanya. Mesti mereka akan terkejut dengan perubahan kulit muka Si Dara Manis yang semakin licin, gebu dan berseri kan?

Anda juga teringin nak mencuba? Pasti tak menyesal!



~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


Anda juga mungkin berminat untuk mendapatkan SET KULIT CANTIK disini...


~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.







Tuesday, December 2, 2014

Sustained Release Vitamin C dan Vitamin E Complex - Beli 6 Percuma 1

Assalamualaikum wbt...

Selamat Sejahtera,


Alhamdulillah, dipertemukan dengan bulan Disember sekali lagi. Kali ni untuk tahun 2014 pula,  syukur masih diberikan nikmat kesihatan yang baik dan rezeki yang melimpah ruah! 

Pepagi lagi Shaklee dah announce good news kepada usahawan2 dan pengguna tegar produknya iaitu Promosi Berganda yang berbaloi-baloi BELI 6 PERCUMA 1 untuk Sustained Release Vitamin C dan juga Vitamin E Complex! 



Selain daripada Promosi Berganda, bulan Disember juga diserikan dengan Promosi Tambahan, juga untuk Sustained Release Vitamin C dan Vitamin E Complex iaitu BELI 2 BOTOL, DISKAUN 5%!



SR Vitamin C sangat sinonim dengan vitamin untuk kecantikan kulit si dara pujaan jejaka manakala Vitamin E Complex pula bagus untuk kesuburan si arjuna yang dah lama mendambakan kehadiran cahaya mata sebagai penyeri rumah tangga!

Kepada yang nak dapatkan set promosi ini, boleh hubungi umi ya! Nak beli sebotol pun tiada masalah!

~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU



Anak yang susah hati bila mak selalu mengadu sakit lutut

Assalamualaikum wbt...

Selamat sejahtera..

Emak umi merupakan salah seorang pengidap tegar sakit lutut...Setiap kali balik kampung dan tengok pergerakan emak yang agak terhad, sebak sangat rasa dihati! Sudah hampir 4 tahun mak mengerjakan  solat secara duduk...Umi percaya, ramai yang mengalami dilema seperti umi, anak yang susah hati bila emak selalu mengadu sakit lutut kan?





Umi cukup sensitif setiap kali dengar atau baca perkataan sakit lutut! Nak tahu kenapa? Semuanya bermula pada bulan Ramadhan tahun lalu apabila mak terpaksa dibawa ke Kuantan Specialist Hospital (KSH) kerana secara tiba-tiba mak tak boleh bangun untuk ke bilik air gara-gara tidak dapat bergerak akibat terlalu sakit di bahagian lutut! 

Masih terbayang di mata saat doktor tunjukkan keputusan x-ray lutut mak. Doktor cakap mak mengalami osteoarthritis kerana tulang rawan di bahagian lutut mak sudah terhakis dan geselan di antara dua tulang lutut mak yang menyebabkan kesakitan yang mak alami pada waktu tu! Patut la sejak setahun dua ni mak memang selalu menolak pelawaan kami jika diajak berjalan2, sakit lutut katanya...


Begini lah keadaan x-ray lutut emak 

Apa itu Osteoarthritis?

Osteoarthritis ialah sejenis penyakit radang sendi yang kronik dimana tulang rawan melindungi sendi lutut telah rosak. Keadaan ini akan menyebabkan kedua-dua tulang lutut akan bergesel di antara satu sama lain yang menyebabkan kesakitan, kekejangan dan pergerakan sendi hilang!

Di antara faktor yang menyumbang kepada osteoarthritis ialah peningkatan usia, obesiti, sejarah  kecederaan sendi yang laku, otot paha yang lemah dan juga faktor genetik. 

Tanda seseorang mengalami penyakit radang sendi ini ialah sakit di bahagian sendi, dan ada kalanya boleh menyebabkan kekejangan terutama di bahagian pinggul dan lutut. Kesakitan tersebut akan bertambah kuat sekiranya melakukan aktiviti berat yang melibatkan penggunaan sendi di bahagian yang sakit seperti naik turun tangga dan mengangkat barang berat.

Apa yang perlu dilakukan untuk kurangkan sakit sendi/ lutut?

Berbalik kepada kisah mak di hospital, doktor pakar menyarankan dua jenis rawatan bagi membantu mengurangkan kesakitan yang mak alami. Pertama, pembedahan menukar lutut besi dan kedua suntikan viskosuplemen iaitu suntikan gel seakan rawan bagi memulihkan pergerakan sendi. Orang tua kan, mana lah mau kalau dibedah2, takut kan main lagi! Katanya biarlah suntik berkali2 pun takpe, asalkan jangan bedah.

Disini umi nak kongsikan tips yang boleh diamalkan untuk mengurangkan sakit sendi/ lutut:

  1. Kekalkan berat badan ideal - berat badan berlebihan boleh menambahkan tekanan kepada badan dan lutut yang menyumbang kepada sakit lutut.  Dapatkan nasihat doktor untuk merancang plan diet sihat anda!
  2. Pilih senaman "low impact" - berjalan dan berenang adalah pilihan yang tepat bagi pengidap sakit lutut. Jangan lupa untuk "warm up" sebelum dan "cool down" selepas senaman. Elakkan aktiviti seperti memanjat gunung, mendaki bukit dan melompat bintang.
  3. Gunakan tongkat semasa berjalan - penggunaan tongkat dapat mengurangkan tekanan kepada lutut dan mengurangkan ketidakselesaan lutut.
  4. Lakukan rawatan akupuntur - rawatan tradisional masyarakat Cina yang menggunakan kaedah tusukan jarum halus pada bahagian2 yang sakit dikatakan mampu mengurangkan kesakitan sendi.
  5. Jangan memakai kasut tumit tinggi - pakai kasut atau sandal yang rata dan berkusyen lembut
Bagaimana Set Sendi Shaklee membantu masalah osteoarthritis mak?

Selain menjalani rawatan suntikan dilutut, mak juga mengambil set sendi Shaklee sebagai makanan tambahan untuk kesihatan lututnya...Alhamdulillah, keadaan lutut mak semakin baik dari sehari ke sehari. Set Sendi Shaklee terdiri daripada 3 jenis vitamin iaitu Ostematrix, Advanced Joint Health Tablet (AJHT) dan Omega Guard.

Ostematrix membantu memadatkan semula tulang yang semakin rompong akibat kekurangan kalsium dalam tulang dan faktor peningkatan usia.

AJHT pula membantu mengisi semula bendalir lutut yang telah haus, meningkatkan fleksibiliti dan menyokong kesihatan sendi untuk jangka masa yang lebih panjang.


Harga satu set ialah RM331 sahaja...

Umi suka untuk menyarankan kepada anak2 yang mempunya dilema yang sama agar menghadiahkan set sendi kepada mak atau ayah anda yang ada masalah sakit lutut. Jangan tunggu sampai dah jadi macam mak umi baru nak bertindak. Jangan ulang kesilapan yang umi dah pernah buat ya!Kalau bukan anak2 yang menjaga kebajikan mak ayah, nak harapkan siapa lagi ya? Berbakti lah kepada ibu bapa selagi hayat dikandung badan...wang ringgit boleh dicari, tetapi ibu bapa tiada galang gantinya. 

Untuk mendapatkan set sendi dan konsultansi percuma, hubungi umi ya!


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Nyhealthybeautywealthy
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.






Wednesday, November 26, 2014

Bakal pengantin bingung cari cara cepat kurus supaya tak nampak macam sarung nangka di atas pelamin!

Assalamualaikum wbt...

Selamat sejahtera...


Aduhai, memang bingung nak cari cara cepat kurus, terutamanya bagi bakal pengantin yang akan bersanding tak lama lagi! Dek terlalu sibuk uruskan persiapan untuk hari besar, berjaga sehingga lewat malam, jadual makan pun jadi tak menentu! Akibatnya, berat badan semakin bertambah dan bertambah dengan jayanya...Dan lagi menambahkan kebingunagn apabila tiba waktu untuk fitting baju nikah dan bersanding, alamak...ketat! Huhuhuhuhu...dalam hati pun berkata2, "nie nanti sah lah nampak macam sarung nangka atas pelamin!OMG!OMG!OMG!"...





Begitulah keadaan yang biasa terjadi kepada bakal pengantin terutama pengantin perempuan...memang susah hati sangat2 bila berat badan naik menjelang hari bahagia. Sebagai penyelesaian, mula la menggagau sana sini mencari ubat atau supplemen yang boleh memberi kesan secepat mungkin! Tetapi awas ya cik adik manis sekalian, tak semua ubatan dan supplemen menjamin keberkesanan yang diharapkan ye...malah, sesetengah ubat dan supplemen boleh membawa kesan buruk kepada pengguna...Jangan disebabkan terlalu taksub untuk kurus sebelum bersanding, segala jenis ubat dan suplemen kurus ditelannya! 

Disini, umi nak kongsikan beberapa tips untuk kurus dengan cepat...Tapi cepat yang umi maksudkan disini bukan sekelip mata ya! 

  • Minum minuman tanpa atau rendah kalori - Kalau merancang untuk kurus, elakkan sama sekali minum minuman berkarbonat atau bersusu seperti Pepsi, Coke, Nescafe dan Kopi! Selain tinggi kalori, minuman tersebut juga mengandungi kandungan gula yang tinggi...Lebihkan minum air masak/air kosong kerana tidak mengandungi kalori dan boleh diminum sebanyak mana yang kita nak.
  • Jangan skip sarapan pagi - Ini sangat penting untuk memenuhi nutrisi untuk keperluan tubuh selepas bangun dari tidur. Ambillah sarapan yang berkhasiat seperti oat, bijirin dan roti gandum bagi membekalkan tenaga dan tidak cepat lapar.
  • Minum air masak secukupnya - Minumlah 6-8 gelas atau sekurang-kurangnya 2liter air masak dalam sehari. Ini bagi memastikan tubuh sentiasa dihidrasi untuk berfungsi sepenuhnya. Jangan tunggu sehingga betul2 haus baru nak minum air masak. Pengambilan air masak juga dapat membantu mengurangkan rasa lapar! So, memang bagus untuk ladies yang sedang berdiet ya!
  • Lebihkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan - Sayuran dan buah kaya dengan nutrisi, serat dan rendah kalori. 
  • Makan salad - Makan salad sebelum memulakan hidangan utama. Tujuannya untuk membantu kita untuk makan secara sederhana dan tidak berlebihan semasa menikmati hidangan utama nanti...
  • Pelbagaikan kaedah masakan - Ubah kaeadah memasak dengan menggunakan teknik rebus, kukus, bakar dan gril..Selain memelihara kandungan nutrien di dalam sesuatu masakan, kaedah masakan sebegini adalah lebih sihat dan enak!
  • Pilih makanan bijirin - Selitkan menu harian anda dengan hidangan bijirin seperti roti gandum dan biskut whole wheat. Pilihlah roti whole grain berbanding roti putih biasa kerana ianya lebih sihat dan menyenyangkan..
  • Tidur secukupnya - Tahukan anda bahawa tidur yang mencukupi boleh membantu dalam proses menurunkan berat badan? Ini kerana kurang tidur akan membuatkan anda makan berulang kali dan berlebihan serta pemilihan makanan yang tidak sihat terutama di waktu tengah malam! Tabiat sebegini adalah sangat tidak elok dan perlu dielakkan.
Ha, best tak tips yang umi share nie, semuanya tips pasal makan kan? Tapi bukan makan dengan sesuka hati ya ladies, makan dengan cara yang betul dan sihat...Umi percaya, ramai bakal pengantin yang tengah baca entri nie berkobar2 nak cuba tips yang umi kongsikan lepas nie! Selain daripada mengamalkan tips di atas, umi nak share satu lagi tips untuk kurus dengan selamat dan dan cepat serta tanpa perlu berlapar iaitu dengan mengamalkan Omega Guard Shaklee...


Bagaimana Omega Guard Shaklee membantu bakal2 pengantin kurus dengan cepat tanpa perlu berlapar?



Umi dah pernah buat entri tentang bagaimana Omega Guard membantu umi mengawal berat badan sepanjang kehamilan pada tahun lepas. Alhamdulillah, umi dah memang serasi sangat dengan Omega Guard nie. Kali nie umi nak bongkar pulak rahsia Omega Guard yang ternyata berkesan untuk menurunkan berat badan!

Omega Guard merupakan minyak ikan yang terbaik di dunia! Selain bagus untuk kesihatan jantung dan perkembangan otak kanak-kanak, Omega 3 yang menjadi bahan utama di dalam setiap kapsul Omega Guard akan bertindak membakar lemak di dalam tubuh badan kita dan menghasilkan tindak balas terhadap hormon Leptin!

Hormon Leptin ialah sejenis hormon yang berkait rapat dengan pengawalan tenaga, metabolisme dan kelaparan. Hormon ini penting kerana ianya memberi isyarat kepada otak samada kita kenyang atau lapar. Semakin banyak hormon leptin dihasilkan, maka semakin kurang rasa lapar dan membuatkan nafsu makan kita berkurangan! 




Satu lagi fungsi hormon leptin ialah meningkatkan kadar metabolisme badan. Apabila metabolisme badan semakin tinggi, maka makanan yang kita ambil akan mudah dan cepat dibakar dan diurai oleh tubuh dan tidak berkumpul sebagai lemak di dalam badan!  Menarik bukan! Senang sangat kalau nak kurus dengan pengambilan Omega Guard nie...Tapi jangan lupa ya, Omega Omega juga, senaman jangan tak buat pulak! 

Kepada bakal pengantin yang masih mencari-cari solusi untuk kurus dengan cepat sebelum majlis persandingan, umi sangat galakkan agar mengambil Omega Guard Shaklee sebagai salah satu cara untuk membantu anda memiliki bentuk badan idaman menjelang hari bahagia kelak...Dan sudah semestinya tiada lagi igauan ngeri memakai baju pengantin bak sarung nangka masa bersanding nanti! Hanya menunggu pujian tetamu yang hadir tentang kecantikan dan kekacakan mempelai di atas singgah sana nan indah gitewww!

Omega Guard juga boleh dimakan oleh seisi keluarga seperti mak atau ayah yang ada masalah sakit lutut/sendi, abang yang ada masalah jantung atau kolesterol, kakak yang sedang mengandung atau menyusukan bayi dan juga adik yang mempunyai masalah lelah atau kurang fokus semasa belajar!

Sempena bulan promosi Omega Guard beli 6 percuma 1 @ beli 2, diskaun 5%, boleh la ambil kesempatan untuk dapatkan mana2 set promosi dengan harga yang ternyata berbaloi2! 

Ingin membuat tempahan?


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU

~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.





Monday, November 24, 2014

Isteri risau luka suami lambat sembuh akibat diabetes!

Assalamualaikum readers...

Selamat sejahtera...


Sebulan yang lalu, seorang sahabat lama telah menghantar sms kepada umi mengadu tentang keadaan suaminya yang selalu keletihan dan tidak bermaya kerana penyakit kencing manis yang dihidapinya sejak beberapa tahun yang lalu. Beliau memaklumkan bahawa kaki suaminya membengkak dan kudis yang terdapat di kakinya juga berwarna kehitaman...Begitu lah, kalau dah mengidap diabetes, memang luka akan lambat sembuh dan juga wajah pesakit akan kelihatan pucat tidak bermaya...

Beliau juga kedengaran seperti sudah buntu untuk mencari ubat bagi mengubati penyakit suaminya itu. Pelbagai cara telah dilakukan baik moden mahupun tradisional! Namun, isteri mana yang sanggup melihat suami menderita melawan sakit kan? Dalam waktu yang sama, sahabat umi itu juga bertanyakan tentang Vivix yang dikatakan boleh membantu menyembuhkan penyakit kencing manis! 

Sebelum umi menerangkan dengan lebih lanjut berkaitan Vivix kepada beliau, umi tegaskan bahawa produk Shaklee bukan lah ubat yang boleh menyembuhkan sesuatu penyakit, tetapi sebagai makanan tambahan untuk mencegah dan merawat punca sesuatu penyakit. 


Kenali punca diabetes!




Diabetes ialah satu keadaan apabila paras gula di dalam darah melebihi paras normal! 

Diabetes berlaku apabila pankreas dalam badan tidak lagi menghasilkan insulin atau badan tidak boleh menggunakan insulin sendiri dengan berkesan. Makanan yang kita makan akan bertukar kepada gula dalam badan kita. Insulin akan digunakan untuk membawa gula dalam saluran darah kedalam sel dan tisu, di mana ia akan digunakan untuk membekalkan tenaga.
Apabila kekurangan insulin, gula tidak boleh dibawa ke dalam sel dan tisu, maka paras gula dalam badan akan meningkat.
Ini akan merosakkan sel yang memerlukan glukosa untuk tenaga dan juga ini akan merosakkan organ dan tisu yang didedahkan kepada tahap glukosa yang tinggi.

Kenapa ramai menghidap diabetes?

  • Berlebihan berat badan/ kegemukan
  • Tidak bersenam dan amalan hidup yang tidak sihat
  • Pengambilan makanan yang kurang serat dan tinggi gula
  • Keturunan - diabetes mempunyai kaitan rapat dengan keluarga
  • Peningkatan umur - semakin tua, semakin banyak pengumpulan AGE protein yang menyumbang kepada komplikasi diabetes!
Bagaimana mencegah/mengawal diabetes?

Kalau ikutkan pengalaman umi yang juga mempunyai seorang ayah yang menghidapi kencing manis dan memang susah untuk makan ubat-ubatan hospital, beliau akan menahan diri daripada mengambil makanan yang manis, mengawal pengambilan nasi dan banyakkan minum air masak! Ayah juga akan membuat dan meminum air rebusan daun dan buah delima sebagai salah satu alternatif kepada ubat hospital tersebut.

Alhamdulillah, kaedah/ tips yang ayah umi gunakan memang mampu menurunkan paras gula dalam darah beliau, tetapi kesannya tidak konsisten dan lama kelamaan ayah dah tak mampu untuk menahan diri dari menikmati makanan kegemarannya! 

Itu kaedah yang ayah umi amalkan sejak didiagnos mengidap kencing manis...Kaedah orang lama2 lah katakan...Diantara kaedah/ tips lain untuk mencegah/merawat kencing manis ialah:

  • Kurangkan pengambilan gula dan makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi
  • Amalkan cara hidup yang sihat seperti bersenam atau berjogging 3 kali seminggu, 30 minit bagi setiap sesi
  • Pilih makanan yang mengandungi serat yang tinggi seperti buah2an dan sayur2an
  • Hindari rokok dan alkohol (bukan sahaja untuk pesakit diabetes, tetapi juga untuk sesiapa saja yang ingin mengekalkan kesihatan yang optimum kerana rokok dan alkohol nie bring more harm than good!)
Mengapa Vivix menjadi pilihan pesakit diabetes?




Vivix merupakan sejenis minuman botani yang diekstrak daripada bahan semulajadi yang tinggi antioksidan seperti anggur muskat, lobak ungu, elderberi dan polyganum cuspidatum. Keistimewaan Vivix ialah mempunyai ramuan sebatian yang dipanggil resveratrol! Apa itu resveratrol dan kelebihannya umi da pernah stori kat sini....Kenali Resveratrol...Komponen Utama Vivix! 

Kandungan resveratrol yang terdapat di dalam Vivix membantu pesakit diabetes dengan mengembalikan sensitiviti badan terhadap hormon insulin! Resveratrol akan mengaktifkan sejenis enzim yang dinamakan "SRIT 1" di dalam badan, yang mana enzim inilah yang yang mengawal tindakbalas badan terhadap insulin dan juga rembesan insulin! Pengaktifan enzim ini juga akan meningkatkan mitochondria di dalam sel-sel badan, memperbaiki fungsi sel dan meningkatkan kadar metabolisme badan. 

Kepada sahabat umi yang risau akan kesihatan suaminya,umi katakan padanya bahawa beliau telah membuat pilihan bijak dengan mencuba Vivix...Dengan penuh doa dan harapan, umi poskan sebotol Vivix kepadanya selepas bayaran diterima...Alhamdulillah, selepas 3 minggu, ini lah hasilnya: 




Syukur umi panjatkan ke hadrat Ilahi bila baca pm sahabat umi nie...Rasa terharu sangat sebab dapat membantu meringankan beban beliau dan suami. Doa umi agar suami beliau akan pulih dan dapat menjalani kehidupan yang sihat dan bahagia, InsyaAllah...

Kepada uollsss yang diluar sana yang mempunyai masalah kesihatan seperti suami sahabat umi nie, umi sangat menyarankan agar uollsss mencuba Vivix nie. Kalau bukan untuk uollsss, mungkin juga untuk ibu atau ayah atau adik beradik uollsss yang ada penyakit kencing manis, hadiahkan untuk mereka! Ramai yang merungut tentang harga Vivix yang dikatakan mahal iaitu RM475 sebotol 150ml. Tetapi, mana lebih mahal ye, duit atau kesihatan orang yang uollsss sayang? Fikir-fikirkan lah...


Nak order?

~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.

Friday, November 14, 2014

Resepi Sotong Masak TomYam

Assalamualaikum readers...

Salam Jumaat...

Alhamdulillah dipanjangkan usia bertemu sekali lagi dengan hari Jumaat yang penuh barakah ini. Sebagai umat Islam, setiap hari adalah hari yang baik dan hari Jumaat merupakan Penghulu segala hari. Terdapat beberapa peristiwa penting yang terjadi pada hari Jumaat seperti:
  • Allah SWT telah ciptakan Nabi Adam AS
  • Nabi Adam AS dimasukkan ke dalam syurga
  • Allah mewafatkan Nabi Adam AS
  • Hari Jumaat juga merupakan hari akan berlakunya Qiamat
Kita juga disarankan supaya memperbanyakkan berzikir, berselawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW dan berdoa pada hari Jumaat kerana ianya adalah hari yang mustajab untuk berdoa. 

Ok, tazkirah sikit hari Jumaat nie ya, cari pahala!hehehehe...

Entri umi kali nie agak berbeza dengan entri2 sebelum nie yang banyak bercerita dan berkongsi pasal faedah dan manfaat2 rangkaian produk Shaklee yang sememangnya semulajadi, selamat dan berkesan. Dan yang paling penting HALAL! 

Hari nie umi nak jadi ala-ala chef Wan, iaitu Chef Tie! Nak share dengan uollsss satu resepi yang umi masak malam tadi untuk santapan dinner umi anak beranak iaitu Sotong Goreng TomYam! 

SOTONG GORENG TOMYAM

Bahan-bahan:

500g sotong
1 biji bawang Holand - mayang
1 inci halia - mayang
2 biji bawang putih - mayang
2 batang serai - ketuk2
daun limau purut
cili api
sos tiram
kunyit & garam
minyak masak
1 sk pes tomyam (yg nie umi tambah)
Sedikit sayur2an (carrot, tomato & bunga kobis)

Cara-Cara
  1. Bersihkan sotong, potong ikut suka kemudian perapkan dengan garam dan kunyit. Ketepikan
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang holand, bawang putih, halia hingga layu dan naik bau.
  3. Masukkan sotong yang diperap tadi. Kacau sekejap, tutup kuali dan kecilkan api. Biarkan selama 3minit.
  4. Masukkan daun limau purut, pes tomyam, cili api, sos tiram dan juga serai. 
  5. Masukkan sayur2an dan kacau lagi.
  6. Kalau kurang masin, tambahkan garam. Tapi umi tak tambah dah sebab dah cukup masin, manis dan masamnya...
  7. Angkat dan hidangkan. 
Dan, inilah hasilnya....taraaaaaaa....


Sotong Goreng TomYam Madu

Alhamdulillah, resepi nie menepati tekak umi dan anak-anak. Habis lah semangkuk nie malam tadi. Lepas nie bolehlah menambah variasi masakan untuk sotong. Kebiasaannya, sotong umi masak kunyit je, takpun masak sambal.  Sotong nie feveret anak umi yang sulung, tu yang selalu masak! Kalau uollsss nak try resipi nie dan resepi2 lain, kat My Resipi banyak sangat resepi yang best! cuba la pastu pos kat umi tau!


Thursday, November 13, 2014

Selulit....Tidak Menyakitkan Badan Tetapi Menyakitkan Mata!

Assalamualaikum readers...

Selamat sejahtera,

Masalah selulit merupakan masalah yang sering menghantui wanita! Lubang-lubang kecil seperti kulit oren di bahagian pinggul, punggung dan juga paha sangat menjengkelkan dan seperti mencacatkan penampilan seorang wanita terutamanya bagi yang mementingkan penjagaan diri dan penampilan.





Kebanyakan wanita sanggup menghabiskan ribuan ringgit semata-mata untuk mendapatkan tekstur kulit yang licin dan lembut tanpa selulit! Tetapi, alangkah kecewa sekiranya produk dan rawatan yang dijalani tidak berkesan untuk menghilangkan selulit itu! Keadaan ini berlaku kerana ramai wanita yang tiada kefahaman tentang selulit dan bagaimana selulit terjadi...

Sebelum umi terangkan pasal selulit, umi nak terangkan sikit pasal lapisan yang terdapat dibawah kulit kita. Secara anatominya, kulit manusia terdiri daripada 3 lapisan utama iaitu epidermis, dermis dan lapisan lemak di bawah kulit. Selulit pula terjadi adalah disebabkan muscular atrophy, iaitu keadaan dimana lapisan otot di bawah kulit mula menjadi lemah tidak bermaya dan terpisah daripada kulit menyebabkan lemak yang tidak menarik terbentuk! Maka, terhasillah lubang2 kecil ala2 kulit oren tu... 

Selama nie umi ingat selulit hanya ada pada orang yang berbadan besar atau gemuk macam umi, rupa2 tanggapan umi tu salah! Selulit sebenarnya tiada kaitan dengan berat badan, malahan orang yang kurus kering pun mengalami masalah selulit ni.

Dalam entri kali nie, umi nak kongsi dengan uollsss 7 tips untuk menyingkirkan selulit dengan mudah!

Amalkan Pemakanan Yang Sihat dan Seimbang

Pilih makanan seimbang dengan mengurangkan pengambilan lemak dan karbohidrat. Lebihkan mengambil buah-buahan, sayur-sayuran dan serat. Minum air secukupnya mengikut keperluan tubuh anda. Pilih air putih atau jus buah-buahan.

Pengambilan Teh Diuretik
Amalkan meminum teh diuretik sebagai diet harian anda. Teh diuretik boleh membantu melawaskan kencing dan seterusnya mengurangkan masalah takungan air dalam badan.

Kurangkan Gula
Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai gula yang tinggi seperti biskut, ais krim, coklat dan minuman ringan. Ini kerana gula yang tersimpan secara berlebihan di dalam badan anda akan bertukar menjadi lemak.

Bersukan dan Beriadah
Bagi merangsang peredaran darah dan meningkatkan sistem pencernaan, amalkan aktiviti sukan atau riadah sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Selain membantu proses pembakaran lemak, bersukan juga amat baik untuk jantung anda.

Sauna dan Mandi Wap
Bagi merangsang peredaran darah dan memecahkan lemak, anda boleh memanjakan diri di spa dengan rawatan sauna atau mandi wap. Untuk mendapatkan kesan yang lebih baik, dapatkan juga urutan untuk memecahkan lemak serta lulur bagi menanggalkan sel kulit mati.



Hindari Tekanan
Tekan boleh menyebabkan otot tubuh tertekan sehingga menghalang kelenjar pembuangan racun tubuh. Oleh itu, cuba sedaya upaya untuk menghindari tekanan dengan bercuti atau beriadah bersama keluarga dan rakan-rakan. Cuba bantu diri anda daripada memikirkan pelbagai masalah sehingga boleh menjejaskan keseimbangan tubuh anda. 




Elakkan Kafein
Jika sering menjadikan minuman kafein seperti kopi sebagai minuman wajib pada setiap hari, cuba untuk mengurangkan pengambilannya. Elakkan mengambil lebih daripada satu cawan kopi dalam satu hari. Kombinasi kafein yang banyak dan duduk lama di kerusi menyebabkan aliran darah menjadi tidak lancar.




Kurangkan Garam
Pengambilan garam secara berlebihan tidak baik untuk kesihatan tubuh anda. Begitu juga dengan penggunaan santan. gantikan dengan susu cair rendah lemak. Selain itu, pilih daging yang tidak mengandungi lemak dan ayam yang telah dibuang kulit ketika menyediakan sesuatu masakan.




Kawal Pernafasan
Pernafasan juga memainkan peranan penting bagi memastikan oksigen dapat diserap dengan baik ke bahagian tubuh. Justeru, Pastikan anda mengamalkan cara pernafasan yang betul. Selain itu, kurangkan dari mengunjungi tempat-tempat yang mempunyai udara yang tercemar atau kawasan yang dipenuhi asap kenderaan dan kilang.

Selain daripada tips yang umi kongsikan di atas, satu lagi cara yang uollsss boleh amalkan untuk hilangkan selulit ialah dengan mengambil ESP Shaklee secara konsisten. ESP Shaklee merupakan sejenis minuman serbuk yang berasaskan soya yang berkualiti tinggi. Kandungan soya yang digunakan untuk menghasilkan ESP hanya mengandungi non-GMO (Genetically Modified Organism) dan diproses pada kadar suhu yang rendah. Setiap 1 canister ESP dihasilkan daripada 30kg kacang soya!




ESP membekalkan sumber protein terbaik yang mengandungi 9 amino asid penting yang tidak dihasilkan oleh tubuh. Amino asid penting untuk pembinaan otot. Otot yang sihat akan mengurangkan pembentukan selulit.  Salah satu sebab lain terjadinya selulit ialah kegemukan. Dengan mengambil ESP, uollsss akan berasa kenyang dengan lebih lama dan amat sesuai untuk menurunkan berat badan. 



Nak order?

~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU